Texet: interview met Tom Van Heffen

NIEUWS

Op de koffie bij Tom Van Heffen, Managing Director van Texet Benelux

Tom Van Heffen

Op het eerste gezicht zegt de naam Texet u wellicht niet zoveel. Maar als we u vertellen dat dit het bedrijf is achter merken zoals Projob en Harvest, gaat er wellicht wel een lichtje branden. Na jaren en jaren van hechte samenwerking is het hoog tijd voor een interessant duo-gesprek met Steven Vaneylen en Tom Van Heffen, de Managing Director van Texet in de Benelux. Een warme babbel over samen groeien binnen de Belgische markt, en over de evoluties op het gebied van promotie- en werkkleding.

De twee heren kennen elkaar ondertussen 16 jaar. “Hoe zeggen ze dat? Je eerste lief vergeet je nooit?”, glimlacht Tom. Hij herinnert het zich alsof het gisteren was. “Ik was 22 jaar oud en pas begonnen als sales-medewerker bij Texet. En na wat prospectie was Steven de eerste die ik bezocht.”. Steven bevestigt volmondig: “Het zat meteen goed. En door de jaren heen hebben we al heel wat goede babbels gehad. Ook over meer persoonlijke zaken zoals de kinderen.”. Eerlijkheid en een open communicatie blijkt de lijm te zijn, die deze twee gedreven vakmensen bindt. “En zelfs nu ik aan het hoofd van Texet sta, ga ik nog altijd twee keer per jaar persoonlijk langs bij Steven en Suzy. Het zijn gewoon zo’n oprechte mensen.”, vertelt Tom vol enthousiasme.

Van eigen merk naar familiale multinational

Het verhaal van Texet begint in 1988, toen Jean Hermans de zaak Hertex opstartte. De kiem was een eigen merk, waarna werd overgeschakeld op de distributie van promotiekledij van Harvest. Daarmee was Hertex pionier in de Benelux. Ondertussen werd de onderneming overgenomen door Swedish Match, en nadien door New Wave Groep. Alles samen huisvest het bedrijf anno 2020 zo’n 40 merken.

Dat wil echter niet zeggen dat Texet vandaag een log, internationaal textielbedrijf is. “Daar heeft het management hier altijd enorm op toegekeken. Zelfs voor mijn switch naar Managing Director, zo’n vijf jaar geleden”, steekt Tom van wal. En daar valt zeker iets voor te zeggen. De sfeer in het gebouw ademt ondanks de grootte toch een familiebedrijf uit. “Het beste bewijs is dat veel medewerkers hier al 20 jaar aan de slag zijn. Er is weinig verloop naar anders spelers. En dat zorgt voor jarenlange textielexpertise, inclusief gespecialiseerde ingenieurs.”, zegt Tom. “Akkoord: zaken zoals de IT en de productie doen we samen met onze Europese collega’s. Maar aspecten zoals de partners benaderen en de communicatie aanpakken, bepalen wij quasi volledig zelf. Zonder inmenging van Zweden”. Steven knikt en haakt hierop in: “Dat is nu precies de reden waarom wij al jarenlang met Texet samenwerken: die lokale distributie. De werkkleding worden ’s anderendaags al bezorgd. Bij anderen is dat al snel drie tot vijf dagen wachten. En als er een spoedje is, wordt alles goed opgevangen.”. “Logisch”, vult Tom aan. “We gaan er prat op dat hier altijd drie miljoen stuks op voorraad liggen.”.

Comfort én uitstraling: een combinatie die werkt

De wereld van de promotie- en werkkleding staat natuurlijk niet stil. En dat is precies iets waarbij zowel Steven als Tom graag aan de kar trekken. “Elke twee maanden komt er een accountmanager langs, om te kijken hoe het gaat. Samenwerken en mee met de tijd zijn is voor ons allebei gewoon ontzettend belangrijk”, aldus Steven. “Op die manier kan Vaneylen meedenken met concepten en de bepaling van ons precieze assortiment”, vult Tom aan. Een mooi voorbeeld blijkt het gamma van Printer Essentials. “Dat verhaal is volledig geschreven met onze klanten, waaronder Steven. Het is een eenvoudige, duidelijke en vooral ook complete verzameling van basiskleding, waarbij klanten zaken zoals de ritsen en knopen kunnen personaliseren. Daar bleek een ontzettende nood aan te zijn.”, zegt Tom gepassioneerd.

Bovendien blijken er lokale verschillen te zijn in werkkleding. Zo ziet Texet het toch. “De vraag in België is gewoon anders dan in pakweg Zweden”, zegt Tom. “Het is in de eerste plaats een ander klimaat, maar ook zaken zoals de cultuur en voorschriften spelen een rol. Ook als het over HI-VIS gaat, bijvoorbeeld.” De Scandinavische landen zijn daarbij blijkbaar wel altijd de pioniers geweest. Zeker qua comfort en veiligheid. “Die jarenlange kennis en kunde verder kunnen meenemen in onze werkkleding, is goed meegenomen”, knipoogt Tom.

Wat voor werkkleding dan het beste past bij de Belg? Daar moeten de heren niet lang over nadenken. “Lichtere en vooral ook soepele stukken. Katoen is hier bijvoorbeeld niet nodig. Bovendien zijn er tegenwoordig ontzettend goede alternatieven voor, zoals stretchstof”. Steven zegt het met een enorme emotie in de stem.

Daarnaast is werkkleding ondertussen heel wat meer geworden dan het universele product, zonder enige personalisatie. “Het wordt tot wel 11 uur per dag gedragen. Zelfs meer dan de gewone kleding. Goed zitten én je er goed in voelen is terecht een basisvereiste geworden”, zegt Tom. Maar er blijkt meer te zijn. “Daarnaast is er ook de uitstraling. Werkkleding is voor ons als een visitekaartje: hoe je jezelf behandelt en met je werk omgaat, straal je ook uit met je outfit. Da’s iets dat de doorsnee onderneming ondertussen gelukkig begrepen heeft.”.

Maatwerk als missie

En wat brengt de toekomst? Nog meer promo- en werkkleding op maat, zo blijkt. “In maart is onze showroom af, inclusief een compleet Experience Center mét virtual reality.”, glundert Tom. Texet is rond de jaarwisseling namelijk verhuisd naar een compleet nieuw pand, in Aarschot. “Hier kunnen ondernemers al ontdekken hoe hun outfit er precies gaat uitzien. Het maakt het allemaal meteen een stuk concreter, zeker wanneer we zaken speciaal voor hen ontworpen hebben.”. Steven vult aan: “Daarnaast kunnen kleine bedrijven altijd in onze showroom in Lommel terecht, waar een deel van de collectie te vinden is. En voor speciale noden, zeker bij grote bedrijven, is de nieuwe omgeving van Texet een goede aanvulling op wat wij vandaag al bieden.”.

Dat Vaneylen zelf drukt én borduurt, vindt Tom dan weer een mooie plus. “Zeker voor kleinere bedrijven zorgt dat in mijn ogen voor een enorme flexibiliteit. En per slot van rekening is België het kmo-land bij uitstek.”, zegt Tom.

“We zijn de afgelopen jaren samen gegroeid en geëvolueerd, tot waar we vandaag staan. Een kwestie van stappen durven zetten ook. En daarin gaan we elkaar ook de komende jaren blijven helpen waar we kunnen. Daar ben ik van overtuigd.”, besluit Tom.